Związek Nauczycielstwa Polskiego
Zarząd Oddziału w Sandomierzu

Sześciolatki

16 maja 2016

Biuro Analiz Sejmowych potwierdza obawy ZNP: ustawa podwyższająca wiek szkolny z 6 na 7 lat jest dotknięta poważną wadą polegająca na niewprowadzeniu stosownego przepisu przejściowego.

Dzięki uprzejmości Pani Katarzyny Lubnauer Posłanki na Sejm RP, Związek Nauczycielstwa Polskiego uzyskał opinię Biura Analiz Sejmowych odnoszącą się do wątpliwości prawnych dotyczących zgodności z prawem decyzji administracyjnych dyrektorów szkół i przedszkoli oraz komisji rekrutacyjnych wydawanych w oparciu o przepisy podwyższające wiek szkolny z 6 na 7 lat, zawartych w ustawie z dnia 29 grudnia 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw Dz. U. z 2016 r. poz. 35, które wejdą w życie dopiero z dniem 1 września br.

Z opinii Biura Analiz Sejmowych wynika, że ustawa podwyższająca wiek szkolny z 6 na 7 lat jest dotknięta poważną wadą polegająca na niewprowadzeniu stosownego przepisu przejściowego, który pozwalałby na jednoznaczne uznanie, iż zgodne z prawem są wydawane przed dniem 1 września br. decyzje administracyjne o przyjęciu na rok szkolny 2016/2017 dzieci 6 letnich do przedszkoli i oddziałów przedszkolnych, a nie do klas pierwszych szkół podstawowych. Brak takiego przepisu przejściowego zdaniem BAS skutkuje niepewnością prawa oraz może prowadzić do daleko idących rozbieżności w jego interpretacji na terenie poszczególnych gmin i powiatów. Ta część opinii BAS potwierdza zasadność postulatu skierowanego przez Związek Nauczycielstwa Polskiego do Ministra Edukacji Narodowej w piśmie z dnia 23 marca br., a uprzednio podnoszonego przez ZNP podczas posiedzeń komisji sejmowych, o szybkie znowelizowanie ustawy podwyższającej wiek szkolny i wprowadzenie do niej stosownych przepisów przejściowych.

Jednocześnie zdaniem BAS literalna wykładnia przepisów podwyższających wiek szkolny z 6 na 7 lat nie pozwala na usunięcie istniejących problemów interpretacyjnych. W opinii BAS taki efekt może dać jedynie zastosowanie wykładni celowościowej i funkcjonalnej, przy jednoczesnym uwzględnieniu intencji ustawodawcy, a ponadto przy założeniu, że decyzje administracyjne o przyjęciu na rok szkolny 2016/2017 dzieci 6 letnich do przedszkoli i oddziałów przedszkolnych są decyzjami wydawanymi z tzw. klauzulą dodatkową w postaci terminu od którego decyzje te  zaczynają obowiązywać (termin 1 września 2016 r.).

Zdaniem ZNP, opinia BAS w tym zakresie nie uwzględnia normy zawartej w art. 107 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego, który wprawdzie pozwala na zmieszczenie  w decyzji administracyjnej innych (niż określone w § 1 przedmiotowego art.) składników, takich jak np. termin czy warunek, ale tylko i wyłącznie wówczas gdy przepis szczególny to przewiduje. Tymczasem w ustawie o systemie oświaty oraz w jej nowelizacji, która z dniem 1 września br. podwyższa wiek szkolny, takiej możliwości nie przewidziano.