ZNP prosi prezydenta o zawetowanie nowelizacji Karty
22 kwietnia 2016
Związek Nauczycielstwa Polskiego zwrócił się do Prezydenta Andrzeja Dudy o zawetowanie przyjętej przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 18 20marca 2016 r. ustawy o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela, która dotyczy likwidacji tzw. godzin karcianych.
Pan Andrzej Duda
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej
Zarząd Główny Związku Nauczycielstwa Polskiego zwraca się do Pana Prezydenta o zawetowanie przyjętej przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 18 marca 2016 r. ustawy o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw.
Poważne zaniepokojenie środowiska oświatowego, w tym również członków Związku Nauczycielstwa Polskiego, budzi nowelizacja art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy Karta Nauczyciela dotycząca likwidacji tzw. „godzin karcianych”. Do tych głosów dołączyła w ostatnich dniach również oświatowa „Solidarność”, wyrażając protest wobec kształtu nowelizacji.
Nowe brzmienie art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy Karta Nauczyciela spowoduje dowolność przyznawania przez dyrektora szkoły poszczególnym nauczycielom liczby godzin zajęć edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, wykraczającej poza obowiązujące ich ustawowe pensum. Przyjęta w takim kształcie nowelizacja może prowadzić do nierównomiernego rozłożenia obowiązku pracy wśród nauczycieli, a w konsekwencji do przekraczania tygodniowej normy czasu pracy. Nie wyeliminuje też nieprawidłowości dotyczących zastępowania nauczycieli zatrudnionych w świetlicach szkolnych nauczycielami realizującymi inne zadania.
Związek Nauczycielstwa Polskiego, podczas procedowania w sejmowych i senackich komisjach przyjętej przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 18 marca 2016 r. ustawy o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw , zaproponował, by w statucie szkoły nowelizowanym przez radę pedagogiczną określany był rodzaj i wymiar zajęć realizowanych przez nauczycieli. Nasza propozycja podkreśla rolę rady pedagogicznej jako organu stanowiącego. Niestety, nie uzyskała ona poparcia większości parlamentarnej.