Związek Nauczycielstwa Polskiego
Zarząd Oddziału w Sandomierzu

Interwencja ZNP ws. przedszkoli i placówek pracujących stacjonarnie

18 marca 2021

Szanowny Panie Ministrze!

 Związek Nauczycielstwa Polskiego zwraca się z wnioskiem o objęcie „rozszerzonymi zasadami bezpieczeństwa” nauczycieli i pracowników oświaty pracujących stacjonarnie, którzy nie zostali uwzględnieni w grupie placówek przechodzących na zdalne nauczanie od 20 marca w związku z III falą koronawirusa w Polsce.

Szanowny Panie Ministrze!

Wczoraj, 17 marca ogłosił Pan wprowadzenie „rozszerzonych zasad bezpieczeństwa w całej Polsce” i rekomendował Pan „pracę zdalną wszędzie tam, gdzie jest to możliwe” ze względu na pogarszającą się sytuację epidemiczną w Polsce i znaczącym wzrostem zakażeń COVID-19, za który już w większości odpowiada brytyjska mutacja koronawirusa.

Jak wynika z rządowego komunikatu: „Ze względów bezpieczeństwa, wszyscy uczniowie w Polsce – w tym także w klasach 1-3 – będą uczyć się zdalnie. W całym kraju zalecamy także pracę on-line – wszędzie tam, gdzie jest to możliwe”. Te zasady nie dotyczą jednak nauczycieli i pracowników pracujących stacjonarnie i mających codziennie kontakt z dziećmi, uczniami i rodzicami.

Decyzja o wykluczeniu z tych zasad – m.in. nauczycieli wychowania przedszkolnego, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, szkół specjalnych czy nauczycieli prowadzących zajęcia praktyczne oraz pracowników administracji i obsługi pracujących stacjonarnie – jest dla nas niezrozumiała i w naszym odczuciu głęboko krzywdząca.

Czy brytyjska mutacja koronawirusa omija np. przedszkola, które pracują stacjonarnie bez żadnych ograniczeń związanych np. z liczbą dzieci? Wszyscy zdajemy sobie przecież sprawę, że zachowanie reżimu sanitarnego przez 10 godzin pracy z najmłodszymi dziećmi w przedszkolu jest prawie niemożliwe.

Przypominamy, że w listopadzie 2020 roku wystąpiliśmy do Głównego Inspektora Sanitarnego z wnioskiem o przywrócenie zapisów zwiększających bezpieczeństwo pracowników przedszkoli. Zaproponowaliśmy wówczas m.in.:

– wprowadzenie limitów powierzchni sal w przeliczeniu na liczbę dzieci – podobnie jak w okresie wiosennym 2020 r.,

– zmiany zapisu umożliwiającego łączenie grup,